Rukovanje đubrivom u prevozu

Vrlo je važno da rukovanje đubrivima u prevozu bude sigurno i da se pritom gubitak njihovog kvaliteta svede na minimum. Ispravno rukovanje u prevozu đubriva zavisi od vremenskih prilika, vrste đubriva i oblika u kome se prevozi (rasuto ili u vrećama).

Prevozni lanac đubriva

Put od proizvođača do krajnjeg korisnika sastoji se od nekoliko faza u kojima je đubrivo izloženo mehaničkom stresu. Od ključne je važnosti da posle isporuke krajnjem korisniku đubrivo ima potreban kvalitet da može da se odmah koristi a da to ne utiče na njegovu primenu konačno i na prinos.

Kako bi se mogućnost gubljenja kvaliteta svela na minimum, i izbegli sigurnosni problemi prilikom prevoza, potrebno je voditi računa o startnim svojstvima đubriva i pridržavati se pravilnih procedura za rukovanje đubrivom.

Kontrola sigurnosti i kvaliteta plovila i skladišnih prostora

  • Inspekcijski pregledi plovila vrše se u skladu sa procedurama kvaliteta i sigurnosti Međunarodne pomorske organizacije (IMO) kao i u skladu s Yarinim standardima kontrole.
  • Potrebno je osigurati da se izbegne međusobna kontaminacija proizvoda prilikom pretovara ili u skladištu.
  • Dinamički ugao mirovanja (nasipni ugao) može da se izmeri metodom nagnute kutije kako ju je propisao IMO.
  • Đubrivo ne sme da dođe u kontakt s električnim instalacijama.
  • Natpisi ZABRANJENO PUŠENJE trebalo bi da budu istaknuti na vidljivim mestima, i te zabrane se treba pridržavati.
  • Skladišni podovi, transportne trake i sva oprema mora da bude čista i suva.
  • U blizini đubriva ne smeju da se skladište proizvodi izvan specifikacije i odbačeni materijali.

Mere prevencije za očuvanje kvaliteta rasutog đubriva (utovar na brodove, tegljače i kamione)

  • Brodsko skladište mora da bude čisto i suvo, bez zagađenja i većih površina rđe.
  • Zatvarač otvora u palubi mora da bude vodootporan – morska plovila potrebno je ispitati koristeći ultrazvučni detektor propuštanja.
  • Ukoliko zatvaranje nije vodootporno, odmah treba popraviti poklopac otvora u palubi (gumene zaptivače, kompresionu šipku).
  • Drvene pregrade trebalo bi da budu prekrivene plastičnim navlakama.
  • Pre utovara tehničke uree i kalcijum nitrata, vrhove rezeveroara potrebno je tretirati odstranjivačem rđe.
  • Teret mora da bude potpuno pokriven plastičnim navlakama i učvršćen na odgovarajući način.
  • Utovar se ne sme obavljati po kiši, snegu ili gradu, niti u uslovima guste magle.
  • Kod prevoza kamionima ili vagonima, prevozno sredstvo trebalo bi da bude suvo i čisto, i pravilno pokriveno radi zaštite od vremenskih prilika i sprečavanja rasipanja tereta.
  • Prilikom utovara trebalo bi izbegavati korišćenje utovarnih dizalica – preporučljivo je da se za utovar rasutog đubriva koriste transportne trake ili neki slični sistem.
  • Teret treba biti poravnati u skladu s Pravilnikom o prevozu suvih rasutih tereta (BC Code) Međunarodne pomorske organizacije. U načelu, poravnavanje bi trebalo da se izvede po završetku utovara.

Istovar

  • Preporučuje se korišćenje lučkih ili brodskih dizalica s hvataljkama.
  • Pre početka istovara treba obaviti inspekciju tereta, proveriti uglove otvora u palubi i površinu tereta. Ako je proizvod oštećen (kontaminacija/ulaz vode) treba pozvati pomorskog inspektora i o tome izvestiti brodskog kapetana.
  • Fotografišite svu uočenu štetu i pošaljite fotografije na najbližu adresu korisničke službe proizvođača.
  • Ako je đubrivo rasuto, potrebno je postupati prema uputstvima iz sigurnosno-tehničkog lista.
  • Nemojte skidati plastične navlake s proizvoda pre samog početka istovara.
  • Nemojte obavljati istovar po kiši, snegu ili gradu, niti u uslovima guste magle; u bilo kojoj od tih situacija potrebno je zatvoriti otvor palube.
  • Odvojite neoštećeni proizvod od oštećenog tereta i bilo kakvih stranih tela.
  • Prilikom čišćenja brodskog skladišta preporučuje se da se, čim to postane izvodljivo, počne da koristi mini utovarivač bobcat.
  • Svedite na minimum bilo kakve prolaske kroz proizvod, kako bi se sprečilo stvaranje prašine i raspad u sitne čestice.
  • Pažljivo rukujte proizvodom kako ga ne biste zdrobili.
  • Opremu za istovar treba održavati čistom i suvom.
  • Istovar je potrebno obaviti što brže kako bi se smanjila mogućnost da proizvod apsorbuje vodu.
  • Tokom istovara što češće čistite utovarnu korpu dizalice od ostataka đubriva.

Unutrašnja vreća je vodootporna, pa ako je na bilo koji način oštećena to može da utiče na đubrivo. Zato uvek dobro pregledajte proizvode kako biste na vreme otkrili oštećenja prouzrokovana u prevozu ili istovaru.

Segregacija proizvoda

Đubriva se sastoje od čestica raznih veličina. U pokretu ili pri izlaganju vibracijama, manje i veće čestice teže da se odvoje, odnosno dolazi do segregacije, razdvajanja đubriva. Ta pojava može da se dogodi u nizu faza distributivnog sistema, a pogotovo kada se đubrivo gomila u velike hrpe. Manje čestice biće obogaćene ako se nalaze u sredini hrpe, gomile. Preporučuje se da se hrpe formiraju iz više malih kako bi se osigurao dobar odnos čestica prilikom skupljanja.

Pravilnim rukovanjem segregacija proizvoda biće svedena na minimum.

Oprema za utovar, istovar, skladištenje i prevoz

  • Hvataljke, utovarne korpe, kamioni, transportne trake i mesta pretovara trebalo bi da budu čista i uredna.
  • Ispraznite utovarne korpe i transportne trake pre pauze, i po potrebi ih očistite.
  • Ne preporučuje se korišćenje pneumatskih, lančanih i spiralnih transportera.
  • Ako je moguće, uvek prevozite pune palete. Pokrijte palete zaštitnim navlakama i smestite ih na kraj skladišnog prostora. Pobrinite se da proizvodi YaraVita tokom prevoza budu zaštićeni od oštećenja i prašine.

Skladištenje i istovar rasutog đubriva

  • Đubrivo mora da bude skladišteno na čistim i suvim površinama. Ostaci s poda brzo će napraviti rastvor u uslovima vlažnog vazduha.
  • Vrata moraju da imaju mogućnost da se čvrsto zatvore i svi drugi otvori trebaju da budu zatvoreni.
  • Drveni zidovi trebalo bi da budu pokriveni plastikom, a po mogućnosti i impregnirani.
  • Rasuto đubrivo trebalo bi da se pokrije plastičnim navlakama ili nekom drugom zaštitom odmah posle istovara.
  • Navlake bi trebalo preklapati u dužini od barem 0,5 m, i trebalo bi ih učvrstiti štapovima.
  • Prilikom vađenja proizvoda s hrpe trebalo bi izbegavati izlaganje vazduhu.
  • Odmah po završetku istovara proizvod bi trebalo ponovno da se pokrije.
  • Pobrinite se da ne dođe do međusobnog kontaminiranja proizvoda.
  • Ukoliko dođe do rasipanja, odmah temeljno očistite tu površinu.
  • Izbegavajte rasipanje ako ponovno formiranje hrpe radite s prednjim utovarivačem; nemojte prepuniti korpu utovarivača, i nemojte vozilom da ulazite u hrpu.
  • Ako ste u hrpi primetili grude, proizvod bi trebalo prosejati prilikom otpreme ili pre primene.
  • Pobrinite se da proizvod ne dođe u blizinu izvora toplote.
  • Nemojte vozilom da ulaziti u hrpu.

Korišćenje mini utovarivača

Mini utovarivač je vrlo praktičan za prenos rasutog đubriva. Kako bi se izbeglo oštećenje proizvoda, savetujemo sledeće mere opreza:

Držite tačan ugao između utovarne korpe i poda kako bi se što više izbeglo gnječenje proizvoda.

Nemojte držati utovarnu korpu u ravnom položaju.

Izbegavajte rasipanje proizvoda.

Nemojte vozilom ulaziti u hrpu.

Manuelno rukovanje vrećama đubriva

Zaštita tela prilikom rukovanja hemijskim proizvodima uvek je preporučena, bez obzira je li neki proizvod razvrstan kao opasan ili nije. Svakako izbegavajte kontakt s kožom i očima. Uvek pažljivo pročitajte etikete na vrećama, budući da sadrže važne informacije o mogućim opasnostima i uputstva kako svesti sigurnosne rizike na minimum.

  1. Niko ne sme da stoji ispod ili u blizini tereta dok se podiže, prenosi ili istovaruje.
  2. Podizanje mora biti glatko i vertikalno.
  3. Posle podizanja, obavezno do kraja izvedite prenošenje – ne ostavljajte teret u vazduhu duže nego što je neophodno.
  4. Oprema koja se koristi za podizanje velikih vreća mora imati glatke i zaobljene uglove kako bi se izbeglo oštećenje petlje, ručke.
  5. Vreće ne smiju da klize po viljuškama opreme za podizanje.
  6. Posebnu pažnja trebala bi da se obrati na otvaranje vreće – najbolje je koristiti nož s dugom drškom.

Ako je neka velika vreća oštećena u grupi, radnik joj se nipošto ne sme približavati pre nego što se obavi odgovarajuća procena rizika. Poznati su slučajevi kada su vreće iznad oštećenih izgubile stabilnost i pale, nanoseći radnicima smrtonosne ozlede. Takvu grupu vreća trebalo bi rastaviti s viljuškom i oštećenu vreću odstraniti mehaničkim putem, vodeći računa o oslabljenom pakovanju.

Manuelno podizanje i prenošenje malih vreća

  1. Nemojte podizati preveliku težinu. Podizanje teških tereta može dovesti do ozlede.
  2. Zauzmite stabilan položaj – razmak među stopalima treba biti u širini ramena – i čvrsto prihvatite vreću.
  3. Prilikom podizanja i nošenja držite glavu uspravno, a leđa u ravnom položaju.
  4. Posle podizanja vreće prilagodite položaj ruku kako biste osigurali čvrsto držanje.
  5. Tokom prenošenja držite vreću uz telo.
  6. Prilikom podizanja izbegavajte da savijate leđa.
  7. Prilikom podizanja ili prenošenja izbegavajte zakretanje gornjeg dela tela ili naginjanje na bilo koju stranu.
  8. Krećite se nesmetano.
  9. Prvo spustite teret na tle, a tek posle toga ga po potrebi ispravite.